top of page
  • Ellen

En zeg nu zelf: we gaan de volwassen mathematicus toch ook niet in een vertaler-tolk-job forceren?

Ik hoorde onlangs een verhaal dat ikzelf heel bijzonder vind, maar jammer genoeg in de praktijk heel vaak voorkomt. Het ging over een jongen uit het eerste leerjaar. Na vermoedens van hoogbegaafdheid werd een test afgelegd. Die resulteerde in een hoog IQ, alsook werd duidelijk dat er een rekenknobbel aanwezig was.


De school wilde hier heel graag op anticiperen. Héél fijn en ijverig. Daarom kreeg het jongetje meer en moeilijkere taaloefeningen. De overtuiging heerste dat net die taal op hetzelfde niveau moest komen te liggen als dat hoge rekenniveau. Nochtans was zijn taalniveau absoluut niet ondermaats.


Er heerst een wijdverbreide misvatting over hoe hoogbegaafde kinderen het best gestimuleerd kunnen worden. Vaak wordt gedacht dat ze voornamelijk aandacht moeten besteden aan hun zwakkere gebieden om een meer gebalanceerde ontwikkeling te bevorderen. Echter, dit standpunt is niet alleen achterhaald, meer nog: het kan schadelijk zijn voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen.


Het jongetje vertoonde meer en meer weerstand om naar school te gaan. Hij vond school stom en saai en kreeg er zelfs haat voor. Er werd gedacht dat de oefeningen te moeilijk waren. Daarom besloot men om de extra taaloefeningen eenvoudiger te maken. Ook dat leek niet te helpen. Het jongetje werd beetje bij beetje meer schoolmoe tot op het punt dat hij fysiek ziek werd en zo uitviel op school.


Het is belangrijk om te erkennen dat hoogbegaafde kinderen, net als alle andere kinderen, een breed scala aan interesses en talenten hebben. Het is niet realistisch en zelfs niet wenselijk om te proberen om elk aspect van hun persoonlijkheid en vaardigheden te gaan verbeteren of zelfs corrigeren. In plaats daarvan moeten we ernaar streven hun gaven te gaan ontwikkelen tot talenten.


Een van de grootste voordelen van het stimuleren van hoogbegaafde kinderen in hun sterke gebieden is dat het hen in staat stelt om hun volledige potentieel te benutten en een gevoel van voldoening en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Door hen uit te dagen en te ondersteunen in de gebieden waarin ze excelleren, kunnen ze een diepgaand begrip en expertise ontwikkelen die hen verder zal helpen in hun academische, professionele en persoonlijke leven.

Комментарии


Комментарии отключены.
bottom of page